Historia CB radio (citizens band) zaczęła się w Stanach Zjednoczonych, kiedy w latach 50. w wyniku kryzysu energetycznego, wprowadzone zostały znaczne ograniczenia dopuszczalnych prędkości jazdy po drogach publicznych i kierowcy dużych ciężarówek utrzymujący się z przewozów towarów na dalekie odległości, informowali się wzajemnie, właśnie za pomocą CB radio, o patrolach drogowych i miejscach kontroli radarowych. Do Europy CB dotarło w połowie lat 60. (najpierw CB pojawiło się w Niemczech). Lawinowy wzrost zainteresowania CB w Polsce nastąpił w latach 1989-90. Sprowadzono wówczas do kraju wiele typów radiotelefonów i dodatkowego wyposażenia produkcji renomowanych firm światowych (President, Cobra, Alan.). W 1991 roku dopuszczono do eksploatacji cały zakres CB obejmujący 40 kanałów (wcześniej obowiązywało pasmo 27,12 MHz +/- 0.6%).
Radiotelefony CB są umownie podzielone na trzy grupy:
- przewoźne (samochodowe, łodziowe)
- przenośne (ręczne)
- stacjonarne (bazowe, domowe).
W Polsce najwięcej jest w użyciu radiotelefonów samochodowych przystosowanych do pracy emisja AM (modulacja amplitudy). Droższe radiotelefony oprócz modulacji AM posiadają również FM (modulacja częstotliwości) oraz SSB (modulacja jednowstęgowa).
W polskich sklepach jest bardzo duży wybór sprzętu CB różnych firm. Ceny radiotelefonów wahają się od ok. 400 zł do ponad 1800 zł (np. President George). Oprócz radiotelefonu potrzebna jest jeszcze antena zamocowana na dachu samochodu czy budynku w którym mieszkamy.
Radiotelefony ręczne są od razu wyposażone w antenę helikalna, która co prawda jest wygodna w użyciu, jednak nie zapewnia łączności na dalsze odległości. Pomimo szybkiego rozwoju radiokomunikacji łączność CB nadal pozostaje najtańszym środkiem w komunikacji samochodowej. To właśnie z radiotelefonów CB często korzystają kierowcy TIR-ów, a w ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się radia również wśród kierowców aut osobowych.
Dzięki takim radiotelefonom kierowcy mogą utrzymywać ze sobą ciągłą łączność, pomagającą w wykonaniu zleconej pracy, czy podnoszącą bezpieczeństwo na drodze (nie mówiąc o rozmowach towarzyskich).
Nawiązywanie łączności w paśmie CB, podobnie jak poruszanie się po drodze, jest obwarowane pewnymi przepisami i nieformalnymi ustaleniami.
Można przypomnieć tutaj jedną z najważniejszych życiowych zasad, obowiązującą nie tylko operatorów CB) "nie czyń drugiemu, co tobie niemile". Ponadto zawsze pamiętajmy, że słychać nas nie tylko w innym aucie na drodze czy w domu kolegi, ale często również poza granicami kraju.
Przed rozpoczęciem każdej rozmowy należy upewnić się czy kanał jest wolny. Choć wolno nadawać w całym zakresie podstawowym (26,965-27,405 MHz) - tam gdzie jest cisza - to warto pamiętać o poniższych zasadach:
- kanał 9 to przyjęty na całym świecie kanał ratunkowy, przeznaczony wyłącznie do celów wzywania pomocy i pracy służb ratunkowych. Nie wolno tutaj prowadzić tradycyjnych rozmów, jak i powodować zakłóceń.
- kanał 19 to (również na całym świecie) kanał drogowy, wykorzystywany przez kierowców, a także do prób strojenia i kontroli emisji. Tutaj są wymieniane informacje o sytuacji panującej na drodze, czyli o wszelkich "korkach", objazdach, stanie nawierzchni czy innych utrudnieniach drogowych. Często są tutaj podawane także warunki atmosferyczne, mające decydujący wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg w danym rejonie. W niektórych miastach na tym kanale skupili się CB-iści zajmujący się pomocą drogową.
- kanał 28 jest z reguły wykorzystywany jako kanał wywoławczy, na którym korespondenci spotykają się, by przejść następnie na inny umówiony, wolny kanał. Do kanałów wywoławczych zalicza się również kanał 15 na FM oraz 7 na USB.
W pasmie CB niedozwolone jest:
- nadawanie na kanale, na którym ktoś inny rozmawia,
- nadawanie i rozpowszechnianie informacji o charakterze politycznym, gospodarczym i innych stanowiących tajemnice państwową lub służbową, wszelkiej propagandy i reklamy,
- używanie sów wulgarnych i obraźliwych,
- używanie CB do prowadzenia działalności zarobkowej,
- nadawanie muzyki i retransmisji,
- nadużywanie haseł "RATUNEK" i "BREAK",
- używanie jako swojego, w całości lub w części, przydzielonego, lub przyznanego komu innemu, oficjalnego znaku wywoławczego.
Na hasło "BREAK" należy natychmiast na chwilę zwolnić kanał w celu umożliwienia nawiązania łączności i uzgodnienia przejścia na inną częstotliwość lub przekazania krótkiej, ważnej informacji (pomiędzy nadawaniem a odbiorem należy zachować krótki około 1 sekundy odstęp).
Andrzej Janeczek Redaktor "Świat Radio".